Blog Archive

Sunday, February 1, 2015

mentaliti

" dia pkai iphone 6.kaya die tu " kata my team lead. aku sengih lalu berkata.

"mana lead tau dia kaya? dia tnjuk buku bank die kt lead ke". team lead aku hanya sengih sumbing.

mentaliti org kita. sape2 yg pkai brg mahal/branded mesti di cap sbg kaya.

itu kdg2 xbetol. aku selalu perhatikan. kdg2 most people lebih suka papa asal bergaya. biarpon kais pagi mkn pagi kais ptg mkn ptg..tapi sbb nk ikot trend, nk bg org salute..sanggup beli brg yg agak mahal/di kira sbg jauh dr kemampuan. mungkin lebih rela makan angin/xmkn apa2 asalkan nmpak bergaya di mata semua.

kdg2 yg lagi terok pndng rendah dekat org yg xmmpu/xpkai brg2 mahal ni.

"aku xpkai kete malaysia. cepat rosak." 
"sy pkai brand yg famous2 je.yg xfamous ni xlyn"
"ehhh...ko tau x..aku beli yg ni yg paling mahal tau.org laen xde ni"

contoh2 kt atas ni mcm sgt mengagungkan kehidupan style mewah. kalau mmpu xapalah, tapi ramai yg luaran nmpak gah tapi hakikatnya diri sendiri saja yg tau.

ada sorang colleague aku di office.mmg kaw2 condemn kete Proton. aku rs xde salahnya pkai kerete apapon.kdg2 beli kereta ni mcm "luck". ada je yg beli kereta mahal tp kerap juga buat hal (kdg2 lah, berpatutan dgn harga yg di byr setiap bulan.) ada juga yg pkai kte murah, tapi xla selalu buat hal seperti yg di perkatakan colleague sy tu. kdg2 xfhm juga dgn org yg bermentaliti mcmni. kdg2 sbb rase diri beliau sgt kaya, setiap brg yg aku pkai dia akan tny " ni ori ke" hmm...agaknya dia sorang saje yg bole pkai brg mahal dan pndang rendah kt org yg bergaya gaya rakyat marhaen.

akibat terlalu mementingkan brg branded kononya sgt berkualiti compared to brg local/tiruan, sanggup beli dgn harga yg sgt mahal dan hanya boleh dapat satu brg sahaja sdgkan dgn brg yg xde brand tu bole dpt kuantiti yg lebih byk dan kdg2 dgn kualiti yg sama. colleague aku td yg kondemn kete Proton, kononnya pkai brg branded, selalu pkai baju yg sama, seluar yg sama hampir setiap minggu. kalau betol2 berduit kenapa tak bertukar2 baju yg lebih classy rather than hanya pkai t-shirt kompeni setiap mnggu dgn rotation yg sama? 

 brg branded boleh tapi ukur baju di bdn sdri. dan kalau mampu pon, xde hak nk rendahkan org laen yg xmmpu nk beli brg2 cmtu. dan kd2 sikap suka menunjuk dgn brg2 mahal tu boleh juga mendtgkn rasa mual & jelek (nada agak dengki tapi lebih kpd menyampah, sbb xperlu too show off dgn ape yg kite ada tu)


p/s: kdg2 lebih baik berselekeh tapi sbnrnye duit dlm bank berkepok2.org nk rompak pon xlalu dari lua nmpak berduit, tapii hmmphhh.

No comments:

Post a Comment