Blog Archive

Friday, April 3, 2015

Mommy to BE pt 2

arini da masok 8 weeks. lmbtnye nk tnggu baby btol2 kuat. ikot ape yg aku bace, baby btol2 kuat bile dah 14 weeks pregnant.

so everyday aku akan visit www.babycenter.com utk bace perkembangan  baby aku.hahaha..
Below adelah one of the tools utk kira due date dlm babycenter tu, so my baby suppose klua on 11th November which is mine is 29th Nov..yeay..bole smbut skali ngn baby!



mula2 prego, xde alahan. makan dgn riang tanpe ade loya whatsoever. so umi aku da cm lega sbb xperlu muntah2 seterok mcm die prego dulu. tapiii... pelsu sumenye.. masok weeks ke 6, perasaan loya xtentu pasal wujud. pagi2 tu mmg berperang nk gosok gigi. cm xle nk cope ngn bau ubat gigi tu. muntah sepam due.

suddenly hilang selera makan. xtau nk makan apa. tgk makanan xde nafsu. kuruslah macam ni woiih... sume org dah risau sbb aku kene makan, bukan utk aku saje malah utk baby. mula2 bole layan lagi yogurt. tp lpas tu xbole nk tlan dah. sekejap je berubah citarase mcm tu je. stress la jugak cket. perot rase lapa.tapii...no idea nk mkn ape.

pastu skrg plak bila kt opis masok toilet saje tros muntah sbb air freshner toilet yg agak busuk. deria bau jadi sgt sensitif. toilet kt opis plak jauh. seb bek sempat masok n muntah properly. alahan baru adelah bau org menggoreng. mengundang perasaan loya. tmbah lagi skrg xboley pkai deodoran. on the +ve side, deodoran pon ade chemical things yg not good when u r prego, so now pkai crystal for ketiak tu...ade..ce cari kt tmpt jamu2 tu..alahaiii...

pernah skali berdiri lame and tunduk lame...tros rs nk pitam.seb bek sempat duduk and slow2 rase ok.berpeluh2..kepala rase kebas sbb nk pitam tu.mungkin xbole terdedah pada cuaca panas kot. im so fragile at this stage. paling risau is morning. bila perlu makan sesuatu tp semua yg kao makan klua semula. makan buah,kismis, minom ribena still the same. bila rs nk muntah mmg xbole tahan2. =.=".

anyho...aku kenela pakse jugak makan. sbb skrg bukan jage diri sdri, tapi utk baby juge. sgt memenatkan sbnarnye sbb mcm loss of energy yg byk. pening dan tekak kao rase pahit sentiasa. aku plak xsuke makan asam sgt, so xbole nk cover sgt perasaan muntah. 

most of my fren yg prego skang ade yg gatal2 tp xde muntah2. ade muntah tp muntah biase2 je, xsterok aku. tapi yelahh...sume org berbeza. anggap saje penglm yg sgt berharga :) 

o well...bertambah lega n rs ok la ngn alahan bila ade terbace article kate..bakal ibu alahan akn lahirkan zuriat pintar..aminnn..

 


p/s: google byk membantu dr segi pembacaan ttg kehamilan, getting prego n many info. tp pengalamn org tua2 pon berharga juge! 

No comments:

Post a Comment