Blog Archive

Monday, April 20, 2015

macam tak kawen

skdr luah perasaan. kawen mcm xkawen. adelah pak cik kt team aku tu ckp kt aku.

"kalau xdok skali. dok jauh2.baik xyah kawen." aku hanye mampu senyum sumbing. padahal dalam hati da emo+bengang+rs nk maki pak cik tu.naseb ko tua dr aku, aku hormat kao..jilaka!

ape yg pak cik tau nk perli org cmtu. setiap org laen masalah. bukan aku mintak, bukan aku nk pon berjauhan dr laki tersayang tapi nk wat cmne. rezeki aku kt sini, laki aku kt sane. long distance relationship ni ade pro n cons nye.

aku suke bace forum cari. satu hari aku ade bace jugak lah pasal long d r/ship nih. xkurang ramailah yg cube mempersoalkan watpe kawen klo dok asing2? kenape xsacrifice/beralah?camne nk jalankan tnggungjawab suami isteri? hubungn anak2 ngn spouse cmne pulak?amboi sedapnye berkata2!

bagi aku, hanya org2 yg mengalaminye saje yg boleh jwb. bg org yg xalaminye mngkin xfhm/ xnk fhmkan lngsong masalah org tesebot. kite xde hak nk persoalkan kehidupan org. if org tu bahagia dgn r/ship cmni, then let it be. better dari dok serumah pon laki kao curang jugak! org kalau berckp mmg ikot sedap mulot xpk perasaan org laen and xpernah cuba memahami keadaan org tesebot. yg dorang tahu, hentam dan menghentam lagi.

kenape aku long d r/ship? yang pasti bukanla kehendak aku. laki aku keje di Kedah. rezeki die dpt kt situ. nk dpt pertukaran mmg susah. even taun lpas punye xde sape pon dpt. n aku dlm bidang IT kat Kedah mmg xnmpk la peluang pekerjaan sgt dlm bidang ni. klo ada pon xde kt semua tempat. mostly IT field, byk company di Cyberjaya, KL or Selangor(in certain area). so kalau ko nak cakap pasal pengorbanan, aku rase buat ms skrg xdptlah. mmg la ko ckp klo aku benti keje byk bole jimat. tp aku pon ade komitmen aku sdri sjak sblom kawen. kereta, insurans, parents aku, kdg2 adik bradik yg still blaja xckop duit, savings, dll .Banyak hal nk pk. xkan sume laki aku nk tanggung, laenla laki aku adelah CEO berjaya di sebuah syarikat or kawen ngn anak raja mana2...then mmg aku dgn rela hati benti keje. tambah plak skang ekonomi nmpaknye mcm xseronok je, maka tepkselah bertahan dulu buat ms skrg.

mmg ade pk future plan. tmbh2 nk ade baby soon. bukan xde. tp hanya doa je yg mampu aku buat skrg supaye impian aku nk dok serumah ngn laki aku termkbul. dimurahkan rezeki. hanya Dia yg memahami dan sebaik-baik perancang. tipulah xde perasaan sedih, sayu, rindu. dah la weekend aku ngn laki aku pon da berbeza. weekend kedah adelah jumaat-sabtu. Kl plak sabtu-ahad. terpkse aku cuti jumaat supaye bolela jmpe laki aku lame sket. klo xamik cuti, bile kire balik, aku smpai sabtu then sabtu mlm da nk balik, gile kao xsmpai 24jam dgn laki ko. xmngkin balik ahad mlm coz aku xnk pegi keje dgn pale weng pening dan mengantok! aku ngn laki aku bergilir2 siapa dtg sini sapa balik sane. suppose 2 minggu skali jadual pertemuan [blweekkk] tapi...dpends la if masing2 ade keje kdg2 postpone even haritu sebulan baru jumpe. T_T

aku hnye bole berserah, berdoa. aku yakin ade hikmah di sebalik sume ni. mungkin klo kitorang dok serumah kerap gadoh as aku ni panas baran orgnye / xsehappy skrg n sgt lovey dovey as setiap kali jmpe mmg xnk di bazirkan dgn perkara xbest n etc yg hanya Allah saje yg tau.

tapi since aku da prego ni, kdg2 telebih emosional coz mmg waktu2 skrg ni mmg hrpkan laki utk bermanje sbb mmg xde sape la nk lyn ko. muntah, pening, penat, semput. bile sorang2, ternanges sbb rindu. sbb org kate ms prego kite jd oversenstive. haih...sabarlah hati..

maka dgn itu kepada org di luar sane yg xpnah rase long d r/ship xpyh nk ckp ikot sedap mulut bg nasihat cm tahi klo diri sdri pon xtau ape rasenye berjauhan nih. aku percya dgn perancangan Allah.sape korang utk pertikai sume tu. 


p/s: kite kdg2 sblom berkata2 kene ltakkan diri kita dlm keadaan org tu. so that kite bole pk secare rasional bukannye bg pendapat berdasarkan ape yg kite rs/tahu. adios!

No comments:

Post a Comment