Blog Archive

Tuesday, July 28, 2015

R.a.Y.a

smbil pose 6 konon2 nk imbas pasal hari raya rituu..hari ni dah 3 hari pose 6..3 hari lagi nk raya!!! alhamdulillah..baby dlm perot bagi kerjasama yg sangaaat baik.. cumenye ms pose ritu bangon sahur 430 am cmtu..then bila dah raya xbgon dah time tu.. baby pon kicking..tny nape xmkn kot..hehe.

so taun lpas adelah taun petame kawen. beraye di Melaka kampong umi aku. so xla rase janggal sbb raya tempat sendiri. husband lah yg rs kejanggalan tesebot first time ry uma org.. dah raya ke 3 bru polang Kedah kg husband. so xrase sgtlah coz raya ke 3..dah biase2 je kan..persiapan sume da siap ms night before raya. thats it.

tahun ni bergilirlah. tolak ansur gittew. raya di Kedah. baru lah rs nervous+teruja coz first time wat persiapan, memasak utk hidangan raya dgn fmily org. no no!..family mertua. fmily org mcm org asing plak.xbest no. Bezalah dgn fmily sdri. fmily umi aku adik badik xrmai. n mak lang aku pon ry xsame ngn fmily aku coz bile turn die ry melaka bukan turn kitorang ry melaka. so xrmai org, biase2 je. klo masak pon biaselah rendang, nasi himpit, lontong portion xbyk sgt. 

xpnah bersahur rumah mertua...so kene lah rajen bgon sahur klo x iolls is malu laahhh...tlg2 buatkan air hidang2..ok la tu kot? hahaha...then sbb da smpai since kames, mmg agak penat jugak la sbb prepare bahan utk memasak. MIL ade kdai makan. so die mmg rajen masak. beliau buat nasik jagung+rendang kerang+rendang ayam+ekor lembu masak itam+tupat palas+lemang..haaa gituh menu rayenye. bile malam prepare langsir plak. sb mesin jahit MIL aku rosak, lmbt sketlah siap. kene g kdai jugak nk siapkan. aku tny adik ipar aku yg satu2nye pompuan coz family husband, adik badik sumenye lelaki, raya petama buat ape? die ckp salu raya kt uma, tnggu org dtg then raya umah tok n sedare2 blah abah dlu. raya ke 2 bru raya ke penang a.k.a tasek gelugor rumah family MIL. ooohhh cemtu..

family husband both sides ramai adik badik. and dptlah rase raya on Kedah sides. kt Melaka wat ketupat petak tu. tp kt Kedah wat ketupat palas. new experience! susah la nk buat ketupat.xkesahlah petak ke palas.klo tgn xbeseni cmtulah jadinye. i is maluuu ngn adik2 ipar..hahah..nk wat cmno. kak ipar tgn keras.LoL! selame ni...xpnah bikin lemang, xpnah tgk org wat lemang. yg ade pon lemang da siap org bagi.hahaha.. tp kali ni berpeluang la tgk proses buat lemang tuh.. ms nk bakar boleh plak ujan.seb bek xlama.. so bolehla bakar. lemang ade jagung. tupat palas pon ade jagung. sedap jugak. dorng kt sini mkn tupat tu ngn susu pekat. aku tecengang2 aku tgk. sedap ke idok ? aku pon try lah. sedap jugak.lemak2 maness.. so ade food baru better try lah..klo xrugi wooo...raya ni boleh tahan jugaklah makan. baby pon xwat hal sgt.cume aku cuak cket lah..makan hebat ni kang berat naik bertingkek2..sat g g checkup nahas. harap2 leh cntrol balik lah blik rya. :P



me with half of MIL family baru pas beraye on 2nd day Raya.



First day raya makan nasi daging lah, laksa lah kuih2 raya tu wajib and yerppp...ade durian...as aku ni prego..so aku tepkse tahan napsu sket.xbole mkn byk2 sgt. 2,3 ulas stkt rase tkot yg dlm tu kang panas. ambik lngkah bejage2. tp tiap hari pon telan durian sbb owez ade je plus uma metua ade pokok durian.. mmg xdapek la nk tgk saje. ade jugak rambutan, mata kucing. 2nd day raya ade nasi arab. nmpak x cmne lah xnk mkn sume tu. xmkn rugi kott.. pix xbyk sgt sbb sume dlm kamera adik ipar aku. so xmintak plak kt beliau even pix ngn husband pon xcuri lg dr beliau..T_T. The day before berangkat balik iaitu selasa ade plak aqiah sedare husband. ade nasik arab dgn kambing [owh my fevret!], lksa, mihun sup, ABC. hoiiii tegang perot makan sje. klo time xprego dlu mmg mkn jelah xingt. tp sbb prego mkn sket da terase perot ketat, kene la slowkan pace mkn tuh.. 

da puas beraya so ms utk polang ke pgkl jln. maka berpisahlah lg aku dgn husband aku lg stelah cuti pjg. sedihla cemni. sblom balik pekena durian lg. tgk pix kt bwh ni..kucing pon layan durian. bile kupas je durian tu die tros mabuk xtntu arah and akan pnjt org yg ade bau durian. penangan suke durian cm manusia dah ni


Shiro yg suka makan durian

so kesimpulannya, raya kt uma husband kali ni byk bg pglmn baru n dpt rs raya dgn sedare mara yg rmai dgn suasana berbeza dr yg sblom ni. beraya berdua dan si comel dlm perot. agak penat tp seronok! tahun dpn si comel da klua...mest ry berubah lagi perasaannye! 

Adios!

p/s: slmt hari raya buat semua. enjoy the foods!


No comments:

Post a Comment