Blog Archive

Tuesday, January 3, 2017

Sihat pintar cergas


Kombinasi idaman para ibu bapa untuk anak anak dorang. Pakej lengkap sapa tak nak kan? Nak membesar penting sangat untuk anak itu sihat untuk explore macam macam benda di sekeliling dorang dan bila sihat, secara tak langsung anak aktif, pintar dan cepat belajar.
.
So camne nak dapatkan semua tu?
.
Untuk perkembangan pada usia awal kanak kanak, mereka memerlukan beberapa jenis lemak.
Antaranya adalah linolenik asid dan alfa. Linolenik asid tu lemak perlu , diambil dari makanan sebab badan manusia tak mampu nak hasilkan sendiri.
.
Both lemak tu bole jumpa dalam sayur, susu. Alpha linolenik asid akan ditukar kepada omega-3 untuk membantu otak berfungsi secara normal..
.
Omega-3 ni sangat penting untuk otak.. dan contoh omega-3 ialah EPA dan DHA. DHA tu selalunya ada kat susu kanak-kanak. Perasan tak?
.
Omega-3 pulak menghasilkan sejenis bahan kimia iaitu eicosanoids dan salah satunya adalah prostaglandins.
.
Prostaglandins sangat penting untuk badan manusia. Sebab apa? Ia penting untuk :
IMUN : tindak balas alergik
PENCERNAAN: kawal sistem pencernaan
BAIK PULIH SEL: pembentukan sel baru
SUHU BADAN: memastikan suhu badan normal
TEKANAN BENDALIR: bendalir pasa mata dan telinga
.
Maka pentingnya kita sebagai parents untuk menggalakkan anak makan pelbagai sumber makanan untuk khasiat seimbang.
.
Tapi portion dari makanan yang kita dapat hanya sedikit dan kadang kadang kita termiss untuk provide semua tu dalam makanan dorang. Jadi omega guard boleh membantu dalam memberi khasiat omega-3 pada anak kita.
.
Untuk Pjart, selalu pecahkan capsules omega guard tu dan camput dalam makanan suhail..belum cuba suruh dia kunyah cmtu je.tapi nak cuba try picit dalam mulut dia nanti.. masa pregnant pon ada consume jugak.. sekarang nampak Suhail cepat faham apa yang kita cakapkan eg: kalau suruh simpan barang, dia faham da simpan dalam bekas.. dan apa yang diajar pon cepat tangkap..cuma kadang kadang takmo buat jeee..hahaha..rebel sikitttt.
.
Omega guard ni bukan anak je dapat benefit..mak pak pin dapat jugakkk tau? Mak pak consume bolela kurus, bakar lemak dan sebagainya..best sangat consume omega guard ni!
.
Kalau nak anak sihat pintar cergas bole cuba consume omega guard! Harga mampu milik tahan 1-2 bulan. 😊
.
Adios!

P/s: suhail suka jugak makan salmon..salmon pon kaya dengan omega 3, cma kadang kadang tak sempat beli salmon, bagi omega guard je da ok!😬







No comments:

Post a Comment