Blog Archive

Wednesday, December 21, 2016

Belajar


BELAJAR

Belajar ni kat mana mana pon bole jadi..setiap hari kita belajar perkara baru..tak pernah sehari pon kita tak belajar. Belajar taklah terhad pada pergi skolah..pergi universiti..belajar dari buku semata.
.
Tak rugi pon kalau ambik tahu benda yang kadang kadang kita rasa harini tak perlu...mana tahu esok lusa kita memerlukan ilmu tersebut..kan?
.
Pagi ni pjart terjumpa seorang user yang sangat ignorant tentang ilmu. Tujuan pjart baik..nak dia dapat knowldege tu sebab issue yang dia hadapi tu selalu jadi bila ada system update. Sebab kadang kadang banyak sangat issues reported,takes time untuk kitorang si technical support ni nak attend and assist.
.
Pjart pon dengan senang hati send email guides, step by steps dengan screenshot on how to solve the issue sebab masa tu tengah handle issue dengan user lain yang memerlukan pjart remote machine dan solvekan problem dia.
.
Tak sampai seminit dia reply email tu and dalam email tu cakap
"Why you so lazy to remote in my pc just send screenshot and do myself. This is your job!"
.
Haihhh bikin panasss...niat baik da disalah erti. Aduhaii user..kalaulah dia cuba belajar dengan guide tu..tak sampai seminit pon problem dia selesai. Bukan sikit masa yang pjart amik untuk create step by step guide dengan screenshot tu tau?
.
Takpelaa kalau tak nak..pjart pon remote in ke pc user tu. Setel tak sampai seminit as expected. Issue setel terima kasih pon tak cakap. Semoga user tu dapat hidayah la satu hari nanti. 😐
.
So nampakla..kalau attitude user tu nak belajar which akan senangkan dia nanti bila issue terjadi semula nanti. Tapi dia pilih untuk tak nak belajar yang mana sangatlah rugi.
.
Dalam shaklee ni pon pjart still learning. Samada skills biz ke,knowledge dalam supplemnt yang sebenarnya boleh je pjart ignore,jual aje,lantak customer situ...tapi sebab da rasa tanggungjwab once customer dah beli..so pjart belajar dari group,google untuk pastikan customer ok bila consume shaklee.
.
So tak rugi learn new things and eager to learn..ignorant sangat hanya merugikan
.
Hargai ilmu!





No comments:

Post a Comment