Blog Archive

Tuesday, December 27, 2016

Bukan degil



Bukan senang nak didik anak. Tak tahu macamana caranya. Rujuk parents, google, buku buku kekeluargaan.. sebab penting rasanya skills mendidik anak ni.
.
Contoh macam suhail sekarang. Kalau dia nak sesuatu, jangan la cuba cuba nak amik ke, or kalau dilarang memang dia takkan heran pon...still buat jugak. Kalau main dengan kawan kawan sebaya..dia pakai amik je mainan yang dia nak!
.
Memang risau camne nak buat kalau jadi camni..hasil pembacaan artikel, itu bukan degil..untuk anak umur setahun lebih camni..memang akan fokus pada diri dia saja. Sebab otak dia belum berkembang sepenuhnya..lapisan kedua dari ketiga bahagian otak belum berkembang. this is what we called ego centric. Bukan jenis ego macam orang dewasa..tapi centre..hanya fikirkan diri sendiri, tidak sedar akan kewujudan orang lain
.
Best solution is kalau tengah berebut mainan dengan kawan or buat sesuatu yang kita tak nak anak kita buat, ambik anak itu dan boleh katakan No dengan lembut tetapi tegas.
.
Untuk usia anak umur setahun, tak perlu hukum atau marah sebab akan menyebabkan anak rasa tidak selamat. Bila rasa tak selamat anak akan cenderung untuk melawan dan akan berlanjutan bila da besar, anak akan selalu mengamuk.
.
So janganlah cakap anak degil ke apa sebab otak dorang still develop and tak boleh berfikir lagi.Kadang kadang kita yang cukup dewasa pon tak boleh nak berfikir dengan baik,inikan pulak budak umur setahun.
.
Fikir dan doa yang baik baik saja untuk anak. Lagipon kata kata tu kan doa?

Adios

P/s tapi kadang kadang tu geram jugakla kalau dah penat mengejar sana sini kan? Biasalah tu..anak tengah membesarrrrr




No comments:

Post a Comment